- IEF Q4/2024 Szakmai fóruma 2024 12 05 MOL székház
- IEF Q3/2024 Szakmai fóruma 2024 10 02 Magyar Telekom székház
- Az IEF a KÁT mérlegkör elszámolási rendszerének felülvizsgálatát kéri
- Tarthatatlan aránytalanságok terhelik az ipari energiafogyasztókat a KÁT mérlegkör miatt
- IEF Q1/2024 Szakmai fórum
- Az IEF egyeztetési útkeresése a kereskedelmi Üzletszabályzatok és az Általános Szerződési Feltételek rendszerének lehetséges egységesítési elemeiről a MEKH-el
- A Nemzetgazdasági Miniszter és a Energiaügyi Minisztérium IEF megkeresése Ehat járulékfizetési ügyben
- Ingyenes CO2 kvóta megadóztatása
- IEF Q4/2023 szakmai fórum
- Az ipar energiapiaci helyzete és beszerzés-stratégiák 2024-re; Portfolio konferencia 2023 10 05
Actuális Commodity árak Európában
Frissítve: 2023 11 18
Főbb energia árak 2024-ben Európában
A fenti grafikonok részletesebben a honlapunk Villamos energia, Földgáz felületén és az Emea commodity/energia árak alatt található
Tovább növekednek a Pénzeszköz terhek az iparnak
IEF Petíció A hazai energiapiaci szabályozás és ár veszélyezteti az ipar túlélési, fejlődési esélyeit
2022 05 11
Jelen petíciónk szervesen kapcsolódik a 2021 09 24-én megküldött észrevételeinkhez (a hazai ipart fenyegető tényezőkről és a szükséges intézkedésekről), amelyben az Ipari Energiafogyasztók Fóruma (IEF), jelezte, hogy a kialakulóban lévő extrém energiaárak veszélyeztetik a hazai ipar fejlődését. Beadványunkban több intézkedést javasoltunk, amelyeket ma is fenntartunk, mivel a hazai iparnak versenyképes hazai energia árakra van szüksége.
Ennek szellemében, örömmel vettük a 49/2021 (X.1) ITM rendeletben szabályzott KÁT-METÁR pénzeszköz visszatérítési szándékot és annak megvalósítását 2022. január 1-től.
De megdöbbenéssel értesültünk a 5/2022. (IV. 29.) ITM rendeletből a visszatérítés 2022. április 1-i leállításáról. Az adott visszatérítés mintegy 10%-al csökkentette a 80-90 Ft/kWh-ra emelkedő jelenlegi villamos energia árakat, amelyek –úgy tűnik –tartósan fennmaradnak 2022-23-ban is.
Az ipari fogyasztók hosszú éveken keresztül több tíz milliárd forinttal (2020-ban 82,6 Mrd Ft) finanszírozták a megújulók energiatermelés hazai elterjesztését a KÁT mérlegkörben, így érthetetlen, hogy amikor a különösen magas energia árak miatt a KÁT mérlegkör egyenlege megfordult, miért nem kapják vissza ezt az egyenleg-különbözetet, ha ez az ár-visszatérítés csak kis mértékben is de csökkentené az iparvállalatok egyre romló helyzetét, a központi költségvetés megterhelése nélkül.
A hazai KÁT rendszer elszámolás-technikailag és tartalmilag is egyedinek számít a környező országok viszonylatában, amelyben a fentieken túl több –általunk vitatott/kritizált- ellentmondás is van, amely bonyolulttá, átláthatatlanná és drágává teszi értelmetlenül a rendszer működtetését, ilyenek:
- Az eredeti KÁT rendeletekhez képest 2022-től lehetővé vált, hogy a KÁT mérlegkörből „ideiglenesen” kiléphessen a termelő (1 évre) a szabad piacra (a magas árak miatt), majd visszaléphessen minden szankció nélkül a KÁT mérlegkörbe (csiki-csuki játék). Az IEF korábban is tiltakozott ez a módosítás ellen, mivel meggyőződése, ha valaki elhagyja a KÁT mérlegkört, az legyen végleges.
- Hasonlóan nyomatékosan elleneztük, hogy a KÁT termelők kompenzációt kapjanak a kiegyenlítő energiaköltségeikre az általuk okozott menetrend-termelési eltéréseik után. (Ez egyébként is ellentétes az érvényben lévő ide vonatkozó EU rendelettel –kiegyenlítési kötelezettség/felelőség). Ez a megoldás ugyan is nem kényszeríti a termelőt a szigorú menetrendezési pontosságra és ezzel növeli a szükséges kiegyenlítő energia mennyiséget, árat, az összes hazai villamos energia fogyasztót terhelve.
- A 2022 03 01-től bevezetett kiegyenlítő energia menedzsment szinte követhetetlen, bonyolult és drága rendszerré tette a KÁT mérlegkört, anélkül hogy a probléma eredetét kezelte volna
Az EU tagállamai széles körben alkalmazzák az indirek CO2 kompenzációt, az energiaintenzitás függvényében. Nem értjük, miért nem él ezzel a lehetőséggel a hazai szabályozás. A döntés hatásának költségforrását a megnövekedett CO2 kvótaárak hazai bevétel növekedése biztosíthatná (mint más országokban).
Az ipar termelői környezete megérti a jelenlegi költségvetési nehézségeket és támogatja a kormány energiahordozó-árcsökkentési törekvéseit a nemzetközi piacon, az EU szankciók hatásának tompítását.
Ugyan akkor, összhangban az EU javaslatával/lehetőségeivel, kérjük a kormány döntéshozóit, hogy a működő hazai ipar védelmében, avatkozzon be és támogassa a fenti felvetéseinket (a Pénzeszköz visszatérítést és további költségtakarékos lépéseket) az energia árak csökkentése és iparunk versenyképessége érdekében.
A most megfigyelhető termelői hangulat és tendenciák az ipari szereplőket rákényszerítik a termékek árának extrém emelésére (ami tovább növeli az inflációt), vagy a termelés csökkentésére, illetve működésük ellehetetlenülésére (üzemek bezárására), ami nem lehet közös perspektívánk.
Az IEF kész a felvetett problémák egyeztetésére és kezelésére.
A fenti petíciót a mai napon megküldtük Palkovics miniszter úrnak és kollégáinak (ITM), valamint Horváth Péter János MEKH elnöknek
A különösen magas piaci energiaárak veszélyeztetik a hazai ipar fejlődését
2021 09 24
IEF petíció az ITM és MEKH illetékeseinek
A hazai és az európai ipar képviselői komoly aggodalommal figyeljük az energiahordozók árának és a kapcsolódó adók drasztikus emelkedését az elmúlt fél évben, de különösen az utóbbi hónapokban.
Az Ipari Energiafogyasztók Fóruma (IEF), a hazai ipari energiafogyasztók, különös képen az energiaintenzív iparágak érdekképviseletét, versenyképességének védelmét ellátó hazai szervezet, különösen aggódik a COVID-19 utáni ipari fellendülést akadályozó, a befektetői bizalmat, a karbon semleges társadalom kialakítását hátráltató, és a nemzeti gazdaságunk fejlődését akadályozó jelenség miatt.
Aggodalmunk fő oka, hogy az energiaárak hazánkban, de Európában is, jelentősebb mértékben emelkednek mint a világ más részein. Ez a jelenség különösen komoly problémát fog okozni az energiaintenzív iparágaknál, amelyeknél az energiafelhasználás az ipari termelési költségek meghatározó részét képezik.
Amíg más kontinenseken az energiaárak hullámzó ingadozással változtak az év eleje óta, addig hazánkban a földgáz és a villamos energia árak soha nem látott, történelmi magasba emelkedtek, megduplázódtak. A gáz árak emelkedését jelenleg is tovább növeli a tél előtti fellendülő kereslet és a nemzetközi tároló szintek feltöltöttségével kapcsolatos aggodalmak és a kiszámíthatatlan további energiaár emelkedés.
A magas gázár transzformálódik a villamos energia árába, mivel a földgáz szektorunkban leggyakrabban a flexibilis villamosenergia-termelést, a kiegyenlítő energia előállítását és az időjárásfüggő megújuló energiatermelés ingadozásának kompenzációját szolgálja. Ezen felül a villamos energia termelői árát tovább „fűti” a CO2 kibocsátási árak szintén drasztikus emelkedése, a jelenlegi ETS rendszer.
A hazai iparnak szüksége van versenyképes energia árakra, hogy megőrizhesse globális versenyképességét, fennmaradjon az előnyös befektetői érdeklődés az ipari fejlesztések iránt és nem utolsó sorban hozzájárulhasson a klímapolitika és a körforgásos gazdaság eredményes végrehajtásához.
Az IEF, karöltve az IFIEC Európával felszólítja a hazai és európai hatóságokat, hogy tegyenek meg minden lehetséges intézkedést a hazai és európai energiaárak versenyképességének helyreállításáért és az iparra gyakorolt hatásának mérsékléséért. Ez magában kell, hogy foglalja:
- a villamosenergia- és földgázpiacok működésének szigorúbb monitorozását a versenyképesség megőrzését az extrém árak kialakulása ellen
- az ETS piacon jelentkező spekulatív műveletek elleni fellépést, a piaci ETS aukciók likviditásának fokozását, CO2 kvótaárak mérséklését a karbon szivárgás elkerülése érdekében
Az EU szintű beavatkozásokon túl a hazai kormánynak csökkenteni-e kell, vagy felső határt kell szabni az energiafelhasználáshoz kapcsolódó hazai adóknak és egyéb terheknek, amelyek az ipari fogyasztókat terhelik a versenyképességük és a munkahelyek megőrzése érdekében, úgy is mint:
- csökkenteni kell az energiaintenzív iparágak energiafogyasztására rakodó terheket (RHD, KÁT költségek, kapcsolt szerkezetátalakítási pénzeszköz, jövedéki adó, EKR terhek, kiegyenlítő energia költségek, illetve CO2 indirekt kompenzációt kell bevezetni az energiaintenzítás függvényében, mint ahogyan az gyakorlat több szomszédos országban pl.: Németországban, Lengyelországban, Csehország
- a KÁT mérlegkör kiegyenlítő energia költségeket teljeskörűleg a KÁT termelőkre kell terhelni (kompenzáció nélkül), mert így biztosítható a hatékony menetrendezésük, összhangban az EU előírásokkal, és biztosítani kell a KÁT mérlegkörnél jelenleg tapasztalható megtakarítások azonnali visszaosztását a jogosultaknak
- végleg ki kell zárni a KÁT mérlegkörbe való belépésből a 2016-ban jogosultságot szerzett, de az óta sem megvalósított beruházókat, átterelve őket a METÁR rendszerbe
- meg kell szüntetni az EKR fogyasztókra terhelt közvetlen adó jellegét és a törvény szerinti kötelezettet kell nagyobb aktivitásra serkenteni
- vizsgálni kell és célszerűen be kell avatkozni a hatóságoknak az extrém energia árak letörésére, az ismételten magas határkeresztezési költségek csökkentésére
Az IEF kész szakmai támogatást nyújtani a felvetett problémák hatósági egyeztetésére és kezelésében.
Ipari Energiafogyasztók Fóruma, ief@ief.hu, +36 20 979 9158
————–
EU Földgáz Ellátásbiztonsági Koordinációs Ülés 2021 01 19-én Az EU Bizottság 2022 január 19-én a tagállamok, az ENTSOG és a fontosabb európai gáz piaci szereplők (GAZPROM), érdekképviseletek bevonásával Gáz Koordinációs Csoport ülést tartott az uniós gázellátásának biztonsági kérdéséről Kadri Simson biztos részvételével. Központi szervezetünk, az IFIEC Európa a rendezvénnyel kapcsolatos összegzése szerint a tagállamok aggodalmukat fejezték ki a magas gáz-/energiaárak gazdaságra gyakorolt hatása miatt, de kisebb mértékben aggodnak az ellátás biztonsága miatt. Általános az a megközelítés, hogy szorosan figyelemmel kell kísérni a helyzetet. Tulajdon képpen csak Franciaország kért további szabályozást az ellátás biztonságát illetően, míg pl. Hollandia és Németország egyértelműen kijelentette, hogy a piaci alapú intézkedések a legmegfelelőbb eszközök, és ezekhez kell ragaszkodni. Az ENTSOG és a tagországok felhívták a figyelmet arra, hogy az átviteli hálózat áramlási mintái részben szokatlanok, de ez segít annyi gázt tartani a tárolókban, hogy a tél folyamán egy esetleges hideg időszakot is át lehessen hidalni. Részletesebb információ az ülésről a Tagjainknak felületen található.