Frissítve: 2025 04 11
Termelés KÁT – METÁR
Tekintettel arra, hogy a KÁT mérlegkörben a HUPX értékesítések bevétele nem érte el a megújúlók termelésére kifizetett támogatási összegeket és a mérlegkör működtetési költségét, így ismét fontossá vált az ipari fogyasztók számára, hogy mi zajlik a mérlegkör elszámolási körében, mivel ismét megjelent a Pénzeszköz, mint fizetendő járulékos költség.
Mint már korábban is megjegyeztük, a kormány egy 2022 áprilisi határozatával felfüggesztette a negatív szaldójú KÁT mérlegköri megtakarítások visszafizetését az ipari fogyasztóknak, amely egyébként a magas energiaárak miatt keletkeztek (amit egyébként, szintén az ipar fizetett ki).
Az alábbi ábra az elmúlt 4 év KÁT és a METÁR havi termelési adatait és a fizetésre kötelezettek (elsősorban ipar) havi fogyasztási adatainak változását mutatja be ugyan azokban a hónapokban.

Az ábrából jól következtethető a KÁT-METÁR termelés jelentős szezonális fluktuációja és emelkedése
A KÁT mérlegkör költség szaldóját ábrázolja az alábbi diagram

A diagram a KÁT -METÁR mérlegkör költség eltolódását mutatja a fizető fogyasztok hátrányára azutobbi hónapokban
Hasonlóan, ismét megjelenik a KÁT mérlegkör kiegyenlítő energia elszámolásának torzulása, amelyet részben, szintén a végfelhasználóknak kell fizetniük.


A mérlegköri kiegyenlítő energia árszintje jelentősen csökken az utobbi hónapokben és volumene is közel 50-50 %-ban a oszlik meg a fel és leszabályzás között, ugyan akkor jelentősen emelkedik (1,8-1,3 Mrd Ft) a havi költség különbség az Intradayben vásárolt és eladott mennyiségek között, amit viszont 100%-ban az ipari végfogyasztok fizetnek meg (ez trükkös költség átcsoportosnak tűnik).

A több mint egy éves megújuló energiatermelési támogatási szünet után (KÁT – METÁR -2022), ismét az iparnak kell finanszíroznia a KÁT-os termelőket, miközben egy keresztfinanszírozási célra 168,5 Mrd forintot vont ki a kormány a rendszerből 2022-23-ban. A kivonás azért különösen fájó az ipari résztvevőinek, mert valójában ez a kivonás forrása az ipar által megfizetett magas energiaárak voltak.
A megváltozó átvételi és eladási árak, az intraday értékesítés költségterhei és a növekvő KÁT mérlegkörben termelt mennyiség egyre torzultabb árviszonyokat okoz a mérlegkörön belül, amely már jelentős hatást gerjeszt a villamosenergia piacon a Pénzeszközön keresztül a ipari fogyasztóknak (Pénzeszköz 2024 áprilisban -10.66 Ft/kWh), ez az ár már eléri a villamos energia beszerzési árak 20-25 %-át, ez pedig tovább rontja az ipari termelés megnyugodni látszó bevételi viszonyait.
Közben a KÁT-METÁR mérlegkör decemberre újabb fordulatot vett. A szüken vett KÁT költségek ismét negatívvá váltak 1,86 Mrd Ft, ami elvben vissza járna a Felhasználóknak, de az állam ismét elvonja, miközben megnövekedett a METÁR termelés és költsége 800 MFt-al, amit viszont kiszámláznak Pénzeszközként.
Összességében elmondható, hogy az iparra megújuló támogatásként 2024-ben 144,3 milliárd forint terhet számláztak ki a KÁT-METÁR mérlegkör támogatása címén, ami részben a megújulók termelőkhöz vándorolt (ilyen terhek mellett nehéz lesz elvárni az ipartól a szerkezetátalakítást és az energiahatékonyság érdemi növelését).

Az iparri termelésre nehetedő pénzügyi terhek, és különösen a KÁT mérlegkör körül tapasztalható anomáliák a mérlegkör költség elszámolási módjának felülvizsgálatát követeli.


.
A fenti árviszony-torzulás a szabadpiaci árviszonyokhoz képest, figyelembe véve a KÁT mérlegkörre kiadott engedélyeket (egykor Hipotetikusnak hitt grafikon) tükrében, további súlyos terheket vetít előre a villamos energia végfelhasználókra.

.

.

Ez a végfelhasználók szemszögéből tarthatatlan állapot, sürgős beavatkozást igényel a érintett hatóságok oldaláról (lásd kapcsolódó cikk a főoldalon)